۷۹ درصد از کاربران تلگرام پس از فیلترینگ به پیامرسان دیگری روی نیاوردند
پس از فیلترینگ تلگرام، مردم نه تنها به پیامرسانهای داخلی روی نیاوردند، بلکه استفاده از فیلترشکنها نیز در میان آنها رواج بیشتری پیدا کرد. بر اساس نظرسنجیای که در خرداد ماه سال جاری انجام شد، ۷۹ درصد از کسانی که از تلگرام استفاده میکردند، پس از فیلترینگ تلگرام، از پیامرسان دیگری استفاده نکردند. این نظرسنجی در گسترهی ملی و در بین افراد ۱۸ سال ساکن مراکز استان، شهرهای درجهی دو و روستاها با حجم نمونه ۴۴۳۹ نفر، و به کارفرمایی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به شیوهی مصاحبهی حضوری انجام شده است.
بر این اساس، ۶۲ درصد از پاسخگویان اعلام کردهاند قبل از فیلتر شدن تلگرام از این پیامرسان استفاده میکردند. نتایج نظرسنجی نشان میدهد که ۴۹.۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور، بعد از فیلتر شدن تلگرام کماکان از آن استفاده میکنند؛ به عبارت دیگر، ۷۹ درصد از کاربران تلگرام قبل از فیلتر شدن، به استفادهی خود بعد از فیلتر نیز ادامه دادهاند.
این نظرسنجی همچنین نشان میدهد استفاده از دیگر شبکههای اجتماعی، مانند اینستاگرام و واتسآپ بعد از فیلترینگ تلگرام افزایش چشمگیری یافته است؛ در حالی که در نیمه فروردین سال جاری ۱۷.۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور از اینستاگرام استفاده میکردند، این عدد در خردادماه و پس از فیلتر شدن تلگرام به ۳۲.۲ درصد افزایش یافته است. نکته قابل توجه، حضور ۵۴ درصدی جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال کشور در اینستاگرام است.
تعداد کاربران واتس آپ نیز از حدود ۱۲ درصد در فروردین ماه، به حدود ۲۵ درصد در خرداد ماه افزایشیافته است. به عبارت دیگر، تعداد کاربران اینستاگرام و واتساپ در این بازهی زمانی به حدود ۲ برابر افزایش یافته است. این در حالی است که دیگر شبکههای اجتماعی خارجی، تغییرات قابل توجهی نداشتهاند؛ در حال حاضر فیسبوک ۳.۶ درصد، توئیتر ۲.۷ درصد و لاین ۱ درصد کاربر دارد.
در مورد پیامرسانهای داخلی، این نظرسنجی نشان میدهد که ۱۸ درصد از مردم حداقل از یکی از پیامرسانهای داخلی استفاده میکنند، که در این میان پیامرسان سروش در صدر استفادهی مردم از بین پیامرسانهای داخلی است. این پیامرسان در فروردین ماه سال جاری تنها ۲ کاربر داشته است، اما در حال حاضر حدود ۱۳.۵ درصد کاربر دارد. در دیگر پیامرسانهای داخلی، آیگپ ۲.۵ درصد، بله ۱.۸ درصد، ایتا ۲.۹ درصد، گپ ۱.۴ درصد، بیسفون ۰.۶ درصد و ساینا ۰.۴ درصد کاربر دارد.
در مجموع، در خرداد ماه سال جاری، ۶۶ درصد از مردم حداقل از یکی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، که از این تعداد، ۴۶.۷ درصد تنها از شبکههای اجتماعی خارجی استفاده میکنند، ۳.۹ درصد صرفا از شبکههای اجتماعی داخلی استفاده میکنند و ۱۴.۱ درصد نیز از شبکههای داخلی و خارجی بهصورت همزمان استفاده میکنند.
علاوه بر این، آمارهای جستجو در گوگل در میان کاربران ایرانی نشان میدهد، سرچ کلمهی «فیلترشکن»یا مواردی مانند «فیلترشکن برای تلگرام» هر ماه رو به افزایش است؛ این مسأله نشان میدهد، مخاطبان تلگرام علیرغم فیلتر شدن همواره دنبال راهی برای استفاده از آن هستند.
منبع: ایسنا